BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 29, 2009

malulah..

Salam.. Kali ni cerita pasal MALU pulak..

Ni sebnarnya berkaitan dgn masalah sue.. Kalau pegi mana2 majlis bersama saudara mesti ada perkara yg membuatkan sue malu @ segan bukan suka atau bangga.. Ada sebahagian saudara2 yg suke heboh2kan.. Cakap kuat2.. Sampai ada saudara2 yg xdikenali dgr.. Adess.. Nak cakap,cakap la slow2..tp lebih baik xcakap..hehe.. Ini tidak! Kalau org lain dgr n xsependapat dgn org yg bercakap mesti dia kutuk pulak..

Sue cerita ni bukan utk menunjuk2 tapi nak minta pendapat sahabat2 ape yg harus ana lakukan.. Berbalik kpd cerita kat atas.. Selalunya bila sue ke majlis2,saudara2 ada yg tegur lebih kurang
-"hidung sape paling lawa kt sini"(huhu..hidung pun nk djadikan topik)
- "muka awak mcm tok arab la"
Selalunya abg ipar la cakap "hidung syuhada mancung,xmcm hidung kak"..erm dah la abg ipar tu bukan mahram sue.. Lagi la malu.. Nasib baik kakak sue hidung xmancung.. Bimbang jadi zihar pulak nanti (memikirkan implikasi)
1 lagi selalunya ibu saudara kata "aku berkenan yg ni je"(sue dh hafal ayat dia...hehe) implikasinya : bila dia cakap mcm tu mesti kakak sue terasa (dah dia cakap kt sue je mcm tu)

So penyelesaiannya??? Macam mana nak buat ni?? Sape boleh bantu??
Sue kena pakai purdah ke? :D best jugak tu tapi belum ada kekuatan dan iman belum mantap nak pakai purdah.. Bimbang berpura-pura..

p/s : ada sapa2 blh tolong??

7 comments:

abid abdi said...

apa nak wat??
kembalikan segala pujian itu kepada tuhan yang menciptakan.

jika tak slesa, terus terang lah kat deorang.. tak pun, lepas dah jumpa deorang, salam2 tegur2, pastu asingkan diri, bukan untuk menjauhkan diri, tapi untuk mengelakkan dari rasa ujub..

selagi tinggi pujian kepada kita, banyakkan pujian kesyukuran pada allah yang kuasa. moga kita terhindar dari rasa riak,kerana riak sudah di kategorikan sebagai syirik kecil..

Musafir Kasih said...

insyaallah..
thanx a lot atas
nasihat,saranan dan pandangan trsebut..
sy mghargainya :D

abid abdi said...

hargai jah??? hahahhahah
no hal lah...
hidup kita ni sering lengkap melengkapi kan

Musafir Kasih said...

hargailah..
ke nak hadiah??
balik ar malaysia kalu nak..hehe..

abid abdi said...

dah blk dah ni.. baru je sampai semalam.. haaaaaaaa.
cepat ar hadiah.. heeeeeee

abid abdi said...

dah blk dah ni.. baru je sampai semalam.. haaaaaaaa.
cepat ar hadiah.. heeeeeee

Musafir Kasih said...
This comment has been removed by the author.