BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, August 08, 2009

~Jadilah Sahabat Terbaik Dunia dan Akhirat~

1. Memulakan memberi salam apabila bertemu.
Motivasi - memberi salam terlebih dahulu tanda merendah diri seseorang kpd Allah, Allah sgt cinta pada hamba yg tawaduk..

2. Memanggil nama sahabat dgn nama yg disukainya sama ada di depan tau di belakangnya.
Motivasi - kita juga suka org menyebut nama yg kita senangi sama ada di depan mahupun di belakang kita. Jadi lakukan perkara yg sama pd kawan kita

3. Menumpukan perhatian tatkala sahabat bercakap serta elakkan memotong cakapnya.
Motivasi - Allah suka kpd seseorg yg fokus dan mengambil berat terhadap org lain..

4. Menyampaikan pujian org terhadap sahabat. Jika kita sembunyikan bererti kita sebenarnya menyimpan rasa dendam dan iri hati.
Motivasi - Allah suka kpd seseorg yg ikhlas dlm persahabatan. Menyampaikan pujian di sini bertujuan menggalakkan sahabat kita istiqamah menunaikan perkara yg baik. Bukan bertujuan membodek..

5. Tidak menceritakan kejian dan celaan org terhadap sahabt. Ini utk mengelakkan rasa kurang senang dan tercetusnya krisis.
Motivasi - Allah suka seseorg yg mengelakkan perkara yg menggusarkan hati sahabatnya..

6. Memberi pertolongan kpd sahabaat yg memerlukannya tanpa menunggu dia memintanya. Kalau dia memohon bantuan,wajib kita membantu setakat termampu.
Motivasi - Allah menolong seseorg jika dia menolong insan lain utk kebaikan..

7. Mengutamakan keperluan dan kepentingan sahabat berbanding kepentingan diri.
Motivasi - Allah mengasihi seseorg yg mampu mendahululan keperluan saudaranya yg lain mengatasi dirinya sendiri. Allah sebaik2 pemberi rezeki. Yg kita berikan akan diganti dgn yg lebih baik..

8. Memandang dan membuat anggapan positif terhadap sikap sahabat. Elakkan prejudis pd mereka.
Motivasi - secara tidak disedarh org yg suka bersangka buruk pd org lain telah menghukum dia atas perkara yg tidak diketahui jelas. Allah membantu seseorg yg suka bersangka baik dgn org lain..

p/s : Semoga diriku mendapat dan menjadi seorg sahabat yg setia.. Kpd sahabatku merangkap adindaku, Nur Saadah semoga perhubungan kita berkekalan.. Amin..

0 comments: